- Score redactie 14.00 /20
Tijdens de ontwikkeling van de eerste SX4 was Suzuki nog vrij intiem gelieerd met General Motors (destijds belangrijk aandeelhouder van het Japanse bedrijf), dat op zijn beurt intensief samenwerkte met de Fiatgroep. Als gevolg daarvan konden de ontwikkelingskosten van de cross-over worden beperkt door een samenwerking met Fiat: Suzuki ontwikkelde en bouwde de SX4, Fiat leverde de 1.9-dieselmotor en verkocht de auto zelf ook, onder een andere naam (Sedici), maar zonder echte uiterlijke aanpassingen. Vandaag zien de zaken er anders uit. Als gevolg van de financiële crisis van 2008 ging General Motors failliet en kocht Suzuki zijn aandelen terug van de noodlijdende Amerikaanse reus. De samenwerking met Fiat viel daarop langzaamaan in duigen, zeker omdat de Japanners ondertussen nog een kortstondige vrijage hadden met de Volkswagen-groep, die echter al snel op de klippen liep zodra de eerste verliefdheid voorbij was. Suzuki bleef alleen achter na al dat geflirt en besliste dat het zo goed was, maar moest daardoor wel zijn nieuwe SX4 - die voluit SX4 S-Cross heet (om het verschil te maken met zijn voorganger, die nog even verkrijgbaar blijft) - helemaal alleen ontwikkelen. Desondanks hebben de Japanners ervoor gekozen om de auto zo goed als volledig te vernieuwen. Op de vloerplaat na is niets meer van zijn voorganger overgenomen, en zelfs die bodem is stevig onder handen genomen, want de wielbasis groeide met wel 10 centimeter.
- Opmerkelijk zuinige motor
- Degelijke prestaties
- Krachtige remmen
- Ruiinterieur, grote koffer
- Prettig rijgedrag
- Afwerkingskwaliteit
- Motortrillingen rond 2.000 o/m
- Saai en anoniem uiterlijk
- Sponzig rempedaal
- Sloom navigatiesysteem, werking Bluetooth
- Filtering kan iets beter
- Hoofdruimte middelste zitplaats achterin
In dit artikel : Suzuki, Suzuki S-Cross