Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Suzuki SX4 S-Cross 1.6 DDiS

De nieuwe Suzuki SX4 - voortaan met het suffix S-Cross in zijn naam - ziet er misschien wat braver uit dan zijn voorganger, maar is tegelijk een pak veelzijdiger, zodat hij voortaan kan meespelen met de grote jongens.

Prijs
NB
  • Score redactie 14.00 /20

Tijdens de ontwikkeling van de eerste SX4 was Suzuki nog vrij intiem gelieerd met General Motors (destijds belangrijk aandeelhouder van het Japanse bedrijf), dat op zijn beurt intensief samenwerkte met de Fiatgroep. Als gevolg daarvan konden de ontwikkelingskosten van de cross-over worden beperkt door een samenwerking met Fiat: Suzuki ontwikkelde en bouwde de SX4, Fiat leverde de 1.9-dieselmotor en verkocht de auto zelf ook, onder een andere naam (Sedici), maar zonder echte uiterlijke aanpassingen. Vandaag zien de zaken er anders uit. Als gevolg van de financiële crisis van 2008 ging General Motors failliet en kocht Suzuki zijn aandelen terug van de noodlijdende Amerikaanse reus. De samenwerking met Fiat viel daarop langzaamaan in duigen, zeker omdat de Japanners ondertussen nog een kortstondige vrijage hadden met de Volkswagen-groep, die echter al snel op de klippen liep zodra de eerste verliefdheid voorbij was. Suzuki bleef alleen achter na al dat geflirt en besliste dat het zo goed was, maar moest daardoor wel zijn nieuwe SX4 - die voluit SX4 S-Cross heet (om het verschil te maken met zijn voorganger, die nog even verkrijgbaar blijft) - helemaal alleen ontwikkelen. Desondanks hebben de Japanners ervoor gekozen om de auto zo goed als volledig te vernieuwen. Op de vloerplaat na is niets meer van zijn voorganger overgenomen, en zelfs die bodem is stevig onder handen genomen, want de wielbasis groeide met wel 10 centimeter.

  • Opmerkelijk zuinige motor
  • Degelijke prestaties
  • Krachtige remmen
  • Ruiinterieur, grote koffer
  • Prettig rijgedrag
  • Afwerkingskwaliteit
  • Motortrillingen rond 2.000 o/m
  • Saai en anoniem uiterlijk
  • Sponzig rempedaal
  • Sloom navigatiesysteem, werking Bluetooth
  • Filtering kan iets beter
  • Hoofdruimte middelste zitplaats achterin

In dit artikel : Suzuki, Suzuki S-Cross

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker